fbpx
//Jak poprawić jakość snu?

Jak poprawić jakość snu?

Wszyscy marzymy o tym, że położymy się do łóżka, zaśniemy w ciągu kilku minut, nie będziemy budzić i obudzimy się w pełni wyspani, zrelaksowani gotowi do rozpoczęcia kolejnego dnia. Pytanie tylko, czy nasz organizm ma do tego odpowiednie warunki?

Jako dzieci zasypiamy szybko i bezproblemowo, a nasz sen jest efektywny. Gdy dojrzewamy, nasze ciała się zmieniają i nasz sen zaczyna odbiegać od ideałów dzieciństwa.

Życie staje się bardziej skomplikowane, żyjemy pod presją czasu. Nasz sen jest zakłócany przez innych (w tym partnerów łóżkowych i nasze własne dzieci), a inne problemy zdrowotne (takie jak nokturia, zgaga, a nawet ból) zagrażają naszemu śnie.

Poniżej przestawiamy kilka sposobów na to, by polepszyć nasz sen:

 

Nie sprawdzaj swojego telefonu przed snem.

Media społecznościowe i nowe wiadomości e-mail mogą powodować stres. Wprowadzają nas w stan ciągłej gotowości i oczekiwania.

Drugi problem z używaniem telefonu przed snem to światło, jakie on emituje. Twój mózg myśli, że sztuczne światło z ekranu jest światłem dziennym. Więc twoje ciało nie wytwarza odpowiedniej ilości melatoniny, która pomaga zasnąć.

Zalecane jest zrezygnowanie z telefonu, laptopa i innych urządzeń na godzinę przed snem. Najlepiej też, nie trzymać telefonu przy łóżku, żeby uniknąć pokusy sprawdzenia jakiejś informacji przed snem lub sięgnięcia do telefonu, kiedy zdarzy nam się przebudzić.

 

Chodź spać o tej samej porze codziennie

Chodzenie spać o 9:30 w środę i północy w sobotę może rozregulować wewnętrzny zegar twojego ciała. Może spowodować trudności w zasypianiu lub bezsenność.

 

Nie pij kawy po południu

Kofeina ma wiele zalet zdrowotnych. Jednak zaburza zdolność Twojego mózgu do śledzenia tego, jak długo jesteś aktywny. To sprawia, że jesteś bardziej czujny niż powinieneś.

Ostatnią filiżankę kawy należy wypić najpóźniej 5 godzin przed pójściem spać. Jeśli kawa szczególnie Cię pobudza jesteś szczególnie wrażliwy przestań pić kawę na 7 godzin przed snem, bowiem jest to czas, w którym kofeina zostaje wydalona z organizmu.

 

Zadbaj o odpowiedni materac

Jeśli rzucasz i obracasz w nocy, może to być spowodowane zły doborem materaca.

Twój pies lub kot może również być przyczyną twoich ciężkich poranków. Zwierzęta, które dzielą z tobą łóżko, mogą budzić Cię przez całą noc, nawet jeśli nie pamiętasz tego następnego dnia.

 

Ustaw odpowiednią temperaturę i unikaj światła

W ciągu nocy nasze ciało jest chłodzone i naturalnym zjawiskiem, jest spadek temperatury ciała. Jeśli w Twojej sypialni jest zbyt wysoka temperatura, to Twój organizm nie może ochłodzić ciała, to sprawia, że śpimy niespokojnie.

To samo dotyczy światła. Nawet niewielkie ilości mogą powodować zaburzenia w tworzeniu melatoniny, co sprawi, że trudniej będzie Tobie zasnąć.

Im ciemniejszy jest twój pokój, tym łatwiej twój mózg wchodzi w tryb uśpienia. Problemy te można rozwiązać przez dostosowanie zasłon, termostatu i dobranie dogodnej dla nas pościeli.

Zrelaksuj się

Jeśli masz dużo zmartwień, kiedy kładziesz się do łóżka, ciężko będzie ci spaść lub zasnąć.
Najlepiej ustalić sobie jakiś rytuał przed zaśnięciem i stosować go codziennie, nawet w dni, kiedy nie jesteśmy zestresowani.
Może to być branie prysznica, rozciąganie lub czytanie książki (w tradycyjnej formie). Nawet 10 minut może pomóc wyciszyć swój umysł.

 

2019-05-08T16:47:13+01:00Przez |Blog|Brak komentarzy

O autorze:

Absolwentka Biotechnologii na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, prywatnie pasjonatka zdrowego odżywiania i fitnessu.

Skomentuj

W czym możemy pomóc?